Izvor: Pixabay
Autor: Gordana Ilić Ostojić
Datum objave: 19.11.2025.
Povjerenje ljudi u medije opada diljem svijeta – danas je to gotovo neupitna istina. No, istraživačima je teško jasno pokazati kako smo prešli iz ere visokog povjerenja u medije 20. stoljeća u eru niskog povjerenja u digitalnom dobu.
Načini na koje se ljudi angažiraju u medijima i gdje traže pouzdane informacije mijenjaju se. U razdoblju od 2011. do 2024. godine, istraživači okupljeni u Medijskog grupi Sveučilišta u Glasgowu pratili su te trendove kroz niz istraživanja fokusnih grupa. Rezultati istraživanja sugeriraju da mnogi ljudi smatraju da novinarstvo danas predstavlja interese moćnih, te da ne govori u njihovo ime. Za publiku koja se tijekom 20. stoljeća informirala putem elektroničkih i tiskanih medija, povjerenje se uglavnom temeljilo na onome što bismo mogli nazvati skokom vjere. S obzirom na mali broj novinskih kuća – gdje su organizacije poput BBC-a imale ekskluzivni pristup političarima i stručnjacima – publika je imala malo alternativa kojima bi se mogla okrenuti u potrazi za informacijama. Većina ljudi nije imala pristup drugim izvorima, niti izravno iskustvo s onim o čemu se izvještavalo u vijestima.
Tradicionalni mediji sada se oslanjaju na digitalne platforme preko kojih isporučuju svoj medijski sadržaj, i pri tome se natječu sa sve širim rasponom alternativnih izvora informacija. Mainstream vijesti i dalje su vođene perspektivama vladinih, poslovnih i ekonomskih stručnjaka. No digitalne platforme omogućuju da se čuju i glasovi influencera društvenih medija, neovisnih novinara, aktivista i svakodnevnih korisnika. To publici daje jednostavan pristup perspektivama koje izravno i redovito dovode u pitanje narative predstavljene u vijestima. U takvom okruženju, od novinara koji rade za vodeće medijske kuće očekuje se da dokažu da najbolje predstavljaju interese svoje publike, jer čitatelji, slušatelji i gledatelji to više ne shvaćaju kao nešto nepromjenjivo.
Tijekom višesatnih rasprava, ispitanici iz fokusnih grupa navodili su da smatraju kako je mainstream novinarstvo povezano s političkim sustavom koji propada. Na primjer, novinari mogu pozitivno izvještavati o postotnim bodovima gospodarskog rasta i zahtijevati razumne planove potrošnje, no mnogi ljudi jednostavno neće vjerovati da će se stvari poboljšati. U najnovijoj studiji Medijske grupe Sveučilišta u Glasgowu koja je analizirala medijski sadržaj i prijem publike u odnosu na krizu troškova života (rezultati koje će biti objavljeni kao knjiga 2026.), otkrilo se da su novinari, jednako kao i političari, izvještavali o krizi kao o kratkoročnom šoku, koji privremeno povećava cijene hrane i energije. No, ispitanici iz fokusnih grupa krizu su shvatili kao dugoročni pad životnog standarda. Drugim riječima, postoji nesklad između prioriteta i uvjerenja novinara i njihove publike.
Ova nepovezanost bila je očita u svim proučavanim demografskim skupinama – no nisu svi pogođeni u istoj mjeri. Nalazi istraživanja ukazuju na korelaciju između onih koji su najnezadovoljniji političkim sustavom i vjerojatnosti njihovog ulaganja povjerenja u alternativne izvore „vijesti“.
S više izbora nego ikad za dobivanje informacija, ljudi se sada kreću između različitih platformi i uređaja, ovisno o svojim potrebama i okolnostima. Tijekom pandemije, milijuni ljudi su pratili BBC radi najnovijih zdravstvenih smjernica. No u drugim slučajevima ljudi prate algoritmima vođene društvene mreže radi zabave i vijesti.
Međutim, provedeno istraživanje pokazuje da većina ljudi ima dominantan način angažmana na koji se oslanjaju kako bi došli do pouzdane informacije. U smislu preferencija, oni se uglavnom dijele u tri kategorije:
Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac
info@verifeye.hr
+385 31 272 943