Nova sorta kreatora koja čini se drma medijskom industrijom


Card image cap

Izvor: screenshot Lidermedia.hr



Autor: Ena Lusavec, Gabriela Peranović, Dragana Tubić

Datum objave : 03.06.2025.

Kategorija: TOČNO

Članak naslova “Nova sorta kreatora koja čini se drma medijskom industrijom”, prijavljen je za provjeru istinitosti na portal Verifeye.hr. Članak je objavljen na portalu Lider, 28. ožujka 2025. godine, a autorica mu je Sandra Babić.

Autorica ovog članka poziva se na istraživanje koje je proveo Reutersov Institut za proučavanje novinarstva, a rad je objavljen pod naslovom: “What do we know about the rise of alternative voices and news influencers in social and video networks?”. Članak je objavljen 17. lipnja 2024. godine. Pruža sveobuhvatan uvid u promjene prilikom konzumacije vijesti na novi i drugačiji način zbog rasta influencerske industrije i medijske rasprostranjenosti na društvenim mrežama. Istraživanje se provelo u pet zemalja analizirajući odgovore iz otvorenih anketa šest najpopularnijih mreža za vijesti – Facebook, X, YouTube, Instagram, Snapchat i TikTok. Anketa se provodila tako da su nasumično odabrane osobe morale reći koje mreže koriste za prikupljanje vijesti te da navedu na što su obraćali pažnju (mainstream mediji i njihovi novinari ili jedan ili više alternativnih izvora). Nakon toga sudionici istraživanja morali su navesti do tri mainstream i alternativna računa koje najviše prate, a koji su povezani s prenositeljima vijesti.

Metodologija se temeljila na percepciji publike o tome što se podrazumijeva pod vijestima. Osim kreatora vijesti i komentatora, voditelji istraživanja u tu skupinu uključivali su i poznate osobe poput Taylor Swift i Lionela Messija koji rijetko izravno govore o temama poput politike. Njihovo uključivanje, međutim, pokazuje da mnogi mlađi korisnici, posebno, imaju širok pogled na vijesti, uključujući novosti o glazbi, sportu, hrani, fitnessu, modi i putovanjima.

Autorica navodi kako Reuters dijeli news influencere u dvije skupine: političke komentatore i šire orijentirane kreatore sadržaja. Tako navodi da u prvu skupinu uglavnom ulaze bijeli muškarci konzervativnih ili liberalnih stavova, a čiji je sadržaj na granici između vijesti i njihovih mišljenja. Također, autorica navodi kako news influencerima (poput Tuckera Carlsona i Piersa Morgana) u većini slučajeva popularnost ne opada unatoč optužbama za širenje dezinformacija, nego ih se smatra onima koji dijele informacije koje tradicionalni mediji “skrivaju”. U drugu skupinu news influencera spadaju oni čiji su profili raznolikiji u temama, odnosno oni okrenuti mlađoj publici. U drugu skupinu prema navodima Reutersa, uključeni su influenceri poput Huga Décryptea iz Francuske, Dylana Pagea iz Ujedinjenog Kraljevstva i V. Spehara iz Sjedinjenih Američkih Država. Ovi news influenceri bave se širokim rasponom tema - od klimatskih promjena do političkih procesa, a prezentiraju ih u pristupačnijim i vizualno privlačnijim videozapisima.

Influenceri imaju povjerenje publike zato što djeluju izvan tradicionalnih medijskih okvira, što potvrđuje Reuters ističući teze da publika posebno cijeni njihovu neovisnost, neposrednu komunikaciju i pristupačnost sadržaja. V. Spehar, Under The Desk News, navodi se kao primjer influencera koji dnevne vijesti objašnjava iz ležeće pozicije – i tako doseže milijune pratitelja, ponajviše iz generacije Z.

U Forbesovom članku na koji se autorica također poziva, navodi kako influencer Aaron Parnas govori o suradnji tradicionalnih medija i influencera, objašnjavajući kako medijske kuće poput CNN-a i Fox News-a pokušavaju oponašati iste te influencere na društvenim mrežama. Nadalje, objašnjava kako im to ne polazi za rukom jer nemaju istu razinu povjerenja s publikom. Parnas zaključuje kako influenceri ne prijete postojećem medijskom sustavu, nego da ga potencijalno mogu obogatiti nudeći nove modele isporuke informacija.

Istraživanje Reuters Instituta provedeno u pet zemalja (SAD, UK, Francuska, Brazil, Argentina) pokazuje da alternativni izvori, uključujući influencere, preuzimaju značajan dio publike na platformama poput TikToka, Instagrama i YouTubea. U SAD-u, alternativni računi dobivaju čak više spominjanja od mainstream medija, iako su CNN i slični brendovi još uvijek visoko pozicionirani.

Francuska je u prednosti po popularnosti influencera zbog Hugo Décryptea koji se više spominje nego svi glavni novinarski brendovi zajedno. U Ujedinjenom Kraljevstvu, tradicionalni mediji još uvijek dominiraju, ali su pod sve većim pritiskom brendova usmjerenih mladima poput TLDR News i Politics Joea.

Zaključak

Sve informacije koje autorica donosi u svom članku potvrđene su Reutersovim izvješćem: influenceri su nova i ozbiljna medijska sila, posebno među mlađim generacijama koje sve manje vjeruju tradicionalnim izvorima. Njihova sposobnost da pojednostave kompleksne teme, ponude alternativne perspektive i informiraju u realnom vremenu, pozicionira ih kao ključne aktere u budućnosti novinarstva.

Ako tradicionalni mediji pronađu načine da surađuju s influencerima – bez pokušaja da ih isključivo kopiraju – mogu vratiti povjerenje izgubljenih publika i ostati relevantni. U suprotnom će se susresti s rizikom ostvarivanja određene uloge u budućnosti novinarstva. Kako se pokazalo, news influenceri nisu prolazan trend, već postaju trajan oblik medijskog izražavanja.

x




Adresa:

Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac

E-mail:

info@verifeye.hr

Telefon:

+385 31 272 943

Verifeye
Centar za nestalu i zlostavljanu djecu
Agencija za elektroničke medije
Financirala Europska unija
Republika Hrvatska Ministartvo kulture
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Centar za kulturu medija