što se događa s klubovima: Mladi imaju drukčiju percepciju provoda i izlaska


Card image cap

Izvor: screenshot Index.hr



Autor: Ena Lusavec, Gabriela Peranović, Tomislav Levak

Datum objave : 17.04.2025.

Kategorija: CLICK-BAIT

Članak pod naslovom „Što se događa s klubovima: Mladi imaju drukčiju percepciju provoda i izlaska“ objavljen je 15. studenoga 2024. na hrvatskom dnevno-informativnom internetskom portalu Index.hr. Autor ovoga članka nije potpisan.

Članak govori o tome kako mlađe generacije, ponajprije pripadnici Generacije Z, rođeni otprilike između 1997. i 2012., sve manje posjećuju noćne klubove, a više preferiraju dnevna druženja u kafićima, događaje na otvorenom i intimnija okupljanja. Kako se ističe u članku, na društvenim mrežama poput TikToka promovira se ovaj trend, dok istraživanja pokazuju pad konzumacije alkohola među mladima. Ova promjena predstavlja izazov za noćne klubove, osobito u gradovima s razvijenom clubbing scenom.

U navedenom članku sugerira se kako clubbing kultura (pojednostavljeno objašnjeno – običaj redovitih izlazaka u noćne klubove) praktički „umire“ među pripadnicima Generacije Z, uz navođenje više razloga za takvu tvrdnju. U prvom redu, članak se poziva na anketu Eurobarometra iz 2022. godine koja je pokazala da „čak 44 posto mladih Europljana između 15 i 24 godine rjeđe odlazi u klubove“, ali nije priložena poveznica na spomenuto istraživanje. Autorice ove provjere pronašle su samo istraživanje Flash Eurobarometer br. 502 iz iste, 2022. godine na temu „Youth and Democracy in the European Year of Youth“, odnosno u prijevodu: „Mladi i demokracija u Europskoj godini mladih“, koje je na svojim službenim internetskim stranicama objavila Europska unija (poveznica: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2282, svibanj 2022., datum pristupa: 4. veljače 2025.). Glavni rezultati ovoga istraživanja objavljeni su na više mrežnih mjesta, između ostaloga i na službenim internetskim stranicama Predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj (poveznica: https://croatia.representation.ec.europa.eu/news/eurobarometar-o-europskoj-godini-mladih-mladi-europljani-sve-su-angaziraniji-2022-05-06_hr, 6. svibnja 2022., datum pristupa: 5. veljače 2025.).

Spomenuto istraživanje provedeno je od 22. veljače do 4. ožujka 2022. Naručila ga je Europska komisija, a u njemu je obuhvaćen reprezentativan uzorak od 26 178 mladih u dobi od 15 do 30 godina iz 27 država članica Europske unije. No, ovo se istraživanje ne bavi pitanjima mladih i njihovih izlazaka, već je fokusirano na druge teme, kao što su stajališta mladih o Europskoj godini mladih, njihovom sudjelovanju u građanskom (civilnom) životu i u aktivnostima u drugim državama EU i slično. Navedeno je, primjerice, kako je „većina mladih (58 %) aktivna u svojim zajednicama i društvima te je u posljednjih 12 mjeseci sudjelovala u barem jednoj organizaciji mladih“.

Nadalje, provjeravani članak poziva se i na informacije i na rezultate Europskog istraživanja o pušenju, pijenju alkohola, uzimanju droga i drugim oblicima ovisnosti među učenicima (ESPAD) provedenog 2019., koji su objavljeni na službenim stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (poveznica: https://www.hzjz.hr/sluzba-promicanje-zdravlja/europsko-istrazivanje-o-pusenju-pijenju-alkohola-uzimanju-droga-i-drugim-oblicima-ovisnosti-medu-ucenicima-espad-2019/, 12. studenoga 2020., datum pristupa: 5. veljače 2025.). Podaci koji su navedeni provjereni su i točni, ali također ne tematiziraju izlaska mladih u noćne klubove.  

S druge strane, u članku se iznosi i kako se na društvenoj mreži TikTok, popularnoj među mladima, mogu pronaći videozapisi u kojima se raspravlja zašto clubbing kultura umire, kao i da pripadnici Generacije Z imaju zasebne hashtagove, kao što su #sobernight i #dayparty, „koje promoviraju zabavu bez alkohola i opuštena druženja u popodnevnim satima“. Autorice ove provjere pronašle su više takvih objava, a dvije se nalaze i na priloženim poveznicama: https://vm.tiktok.com/ZNeoHkCVd/   (autor: @yuna.batmunkh, datum objave: 7. ožujka 2024.) i https://vm.tiktok.com/ZNeoHMMqU/  (autor: @thesoberseries, datum objave: 20. kolovoza 2023.). No, s druge strane, pronađene su i druge vrste objava na TikToku, iz kojih se moglo zaključiti kako mladi ipak još uvijek intenzivno izlaze, ali jednako tako imaju i razdoblja unutar kojih biraju provesti mirnije i opuštajuće vrijeme u udobnostima svog doma koristeći se navedenim hashtagovima. Međutim, teško je govoriti o prevladavajućem trendu među mladima. Naime, paralelno se može pronaći više recentnijih članaka objavljenih na internetu koji također tematiziraju potencijalno moguće „izumiranje“ clubbing kulture, ali su im zaključci drukčiji. Primjer je članak koji se nalazi na poveznici https://buro247.hr/promjena-u-clubbing-kulturi/ (autor: Matija Pavleković, datum objave: 5. siječnja 2025.) koji nakon analize iste problematike zaključuje kako clubbing kultura nije na umoru, ali se mijenja.

Osim toga, valja napomenuti da je provjeravani članak s portala Index.hr jasno, na početku i na kraju, označen kao native sadržaj, odnosno kao sponzoriran članak koji je nastao u suradnji s Hrvatskom udrugom poslodavaca (HUP) – Koordinacijom proizvođača, trgovaca i distributera jakih alkoholnih pića u svrhu promoviranja kampanje Konzumiraj odgovorno - od viška glava boli. Stranica konzumirajodgovorno.hr sadrži informacije o važnosti odgovorne i umjerene konzumacije alkoholnih pića. Ova stranica promovira odgovornu konzumaciju alkohola u Hrvatskoj i podržava globalnu strategiju Svjetske zdravstvene organizacije (World Health Organization – WHO) s ciljem smanjenja štetne konzumacije alkohola. Iz toga proizlazi što su ustvari primarni cilj i namjena provjeravanog članka.

Zaključak

Iako članak svojim sadržajem upućuje na to da mlade generacije sve manje posjećuju noćne klubove i preferiraju alternativne oblike zabave, dostupni podatci ne potvrđuju u potpunosti ovaj trend. Pronađeno istraživanje Flash Eurobarometer br. 502 iz 2022., primjerice, ističe veću društvenu angažiranost mladih, ali ne navodi izričito smanjenje izlazaka. Također, druga istraživanja pokazuju da mladi i dalje izlaze, ali istodobno pronalaze i cijene balans između aktivnog noćnog života i opuštenijih aktivnosti. Budući da je članak povezan s kampanjom za odgovorno konzumiranje alkohola, njegov sadržaj i cilj primarno su usmjereni na promoviranje takvih poruka. Zaključno, iako se način zabave možda promijenio, tvrdnje o nestanku tzv. clubbing kulture treba sagledati s dozom kritičnosti i u širem društvenom kontekstu. Stoga se, premda je većina podataka i informacija iznesenih u provjeravanom članku točna i utemeljena, ovaj članak može svrstati u kategoriju clickbaita. 

x




Adresa:

Ulica bana Josipa Jelačića 83, 31220 Višnjevac

E-mail:

info@verifeye.hr

Telefon:

+385 31 272 943

Verifeye
Centar za nestalu i zlostavljanu djecu
Agencija za elektroničke medije
Financirala Europska unija
Republika Hrvatska Ministartvo kulture
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku
Centar za kulturu medija